Obhájené práce
Zde průběžně vystavovujeme výběr z to, co už u nás vzniklo - ať už návrhy na praktická cvičení, exkurze či hezké výzkumné práce nás či našich studentů, ze kterých můžete čerpat inspiraci. Můžete zde nalézt odbornou či metodickou inspiraci do výuk či k pedagogickému působení.
Níže naleznete u každé práce stručný popis jejich obsahu a také odkazy na plné texty, pokud byste si je chtěli přečíst. Zároveň ještě dodáváme, že níže uvedené práce nejsou oficiálně publikované, z mnoha nich postupně vzniknou samostatné odborné články, které naleznete v odborných periodikách (přehled naleznete zde).
2024
podzimní termín 2024 (září)
“Zdravotní rizika spojená s houbami – prevence, první pomoc a zařazení do výuky”
typ práce: bakalářská diplomová
autor: Anežka Králová
školitel: Mgr. Radim Kuba
anotace: Houby jsou významnou skupinou organismů z pohledu ekologie, zemědělství, potravinářství či zdraví lidí. Vliv hub může být příznivý, příkladem jsou zdravotní benefity konzumace nebo využití v biotechnologiích pro výrobu léků, potravin a nápojů. Mnoho druhů hub ale pro člověka představuje zdravotní riziko. Mohou obsahovat toxiny, které jsou zdraví škodlivé či mohou mít dokonce i smrtelné následky. Dalšími možnými zdravotními komplikacemi jsou např. alergické reakce či astmatické záchvaty. Z těchto důvodů je vhodné o houbách zvyšovat povědomí, a i proto je problematika hub nedílnou součástí rámcových vzdělávacích programů. Chybí však podrobnější podklady k tomu, jaké konkrétní informace zařazovat a jak s tématem ve školní praxi pracovat. Cílem práce bylo vypracovat odbornou rešerši zaměřenou na problematiku hub, a to především v návaznosti na potenciální negativní dopady na lidské zdraví. První část práce se věnuje stručné charakteristice hub, následuje přehled základních toxinů a popis hlavních zdravotních rizik – astma, alergie, otravy. Poslední část práce se pak věnuje vytyčení možných tematických oblastí, které lze zařadit do školní výuky, a to s důrazem na praktické využití v běžném životě. Práce zdůrazňuje význam prevence, a to např. v souvislosti s rozlišováním na jedlé a jedovaté druhy. Výuka může být vhodně doplněna o školení první pomoci, neboť nejen v případech otrav jsou znalosti první pomoci klíčové.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
Metoda převrácené třídy a její aplikace ve výuce přírodovědných předmětů
typ práce: bakalářská práce
autor: Bc. Elena Brandejsová
školitel: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
anotace: Tato bakalářská práce se zabývá rešerší vědeckých studií věnovaných pedagogickému přístupu označovanému jako převrácená třída (flipped classroom), který přesouvá teoretickou část výuky do domácího prostředí, a skupinový prostor je tak využit na aktivizační metody podněcující hlubší myšlení. Práce poukazuje na důležitost implementace metod aktivního učení v korelaci se samostatnou přípravou studentů a přináší výsledky řady studií zabývajících se aplikací převrácené třídy v hodinách přírodovědných předmětů. Závěrečná kapitola poskytuje ucelené zhodnocení tohoto alternativního modelu výuky z pohledu pedagogů, studentů a rodičů.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
Vliv zařazování živých živočichů do výuky na znalosti, motivaci, kompetence a postoje žáků
typ práce: bakalářská práce
autor: Bc. Kristýna Čermáková
školitel: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
anotace: V této práci je na základě literární rešerše hodnocen vliv zařazování živých zvířat do výuky přírodopisu a biologie na procesy učení, a to zejména na vnitřní motivaci žáků a získávání znalostí. Přímý kontakt se živými zvířaty může výrazně zvyšovat vnitřní motivaci a zájem žáků o přírodu. Žáci, kteří pracují se živými zvířaty, vykazují vyšší úroveň zapojení a kompetence oproti těm, kteří používají různé alternativy jako např. videa zvířat. Výsledky znalostních testů jsou naproti tomu smíšené a novější studie spíše ukazují, že kontakt se zvířaty nemá na znalosti žáků výrazný vliv. Strach a znechucení žáků ze zvířat nejsou při vhodném přístupu učitelů překážkou ve výuce, práce se živými zvířaty dokonce přispívá k jejich snižování. Mimoškolní aktivity, jako např. návštěvy zoologických zahrad, poskytují žákům možnost pozorování a interakce se zvířaty. Tyto aktivity mají oproti tradiční školní učebně řadu výhod, včetně vyšší motivace žáků a odlehčenější atmosféry. Přechod do nového prostředí může žáky zahlcovat novými podněty, což může vést k jejich rozptýlení a horšímu soustředění se na učení. Klíčová je příprava studentů před exkurzí a reflexe po ní. Integrace živých zvířat do výuky je podpořena většinou studií jako účinný prostředek ke zvýšení motivace a v některých případech i znalostí žáků. Je nutné zohlednit etické a praktické aspekty i možné alternativy, které zaručují, že žádné zvíře nebude trpět stresem a nepřijde k újmě.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
Dýchání vodního hmyzu – návrh praktického cvičení a jeho korespondenční varianty
typ práce: závěrečná práce CŽV
autor: Mgr. Kateřina Kubíková
školitel: RNDr. Jan Mourek, Ph.D.
anotace: Předkládaná závěrečná práce si klade za cíl navrhnout praktické cvičení věnující se tematice dýchání vodního hmyzu a jeho korespondenční variantu určené primárně pro žáky středních škol gymnaziálního typu. Praktická cvičení jsou jednou z klíčových součástí výuky přírodovědných předmětů, kde hrají důležitou roli v motivaci žáků, rozšiřování a upevňování nabytých znalostí a v neposlední řadě také rozvoji široké škály dovedností. Začlenění živých organismů do výuky plní funkci zejména v rámci afektivního učení. Jednou ze skupin organismů vhodných pro využití ve výuce je vodní hmyz díky své relativně snadné dostupnosti a širokému didaktickému potenciálu pro demonstraci rozmanitých adaptací ke specifickým životním podmínkám i celé řady biologických procesů, dějů a fenoménů. Navržené praktické cvičení zahrnuje pozorování a pokusy především s živými zástupci vodního hmyzu zaměřené na pochopení mechanismů a adaptací vodního hmyzu k dýchání pod vodou. Součástí vytvořených materiálů jsou pracovní listy k praktickému cvičení a zadání korespondenční úlohy včetně autorského řešení obou variant, podrobný metodický materiál pro učitele k praktickému cvičení a úvodní text sloužící k základní orientaci v dané problematice. Navržené praktické cvičení i korespondenční úloha byly ověřeny v praxi s žáky dvou zájmových biologických kroužků, respektive řešiteli korespondenčního semináře Biozvěst. Zpětná vazba byla získána pomocí anonymního dotazníkového šetření a byla součástí vyhodnocení ověřování navržených úloh v praxi.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na Google Disk)
jarní termín 2024 (červen)
“Peer mediace a její využití na českých a zahraničních školách”
typ práce: bakalářská diplomová
autor: Tereza Voškerušová
školitel: RNDr. Irena Chlebounová
anotace: Tato bakalářská práce se zabývá peer mediací a jejím využitím na školách v Česku, USA a Španělsku. První část práce představuje peer mediaci, její cíle, limitace a průběh v podobě mediačního sezení. Dále se práce v první části věnuje způsobu implementace peer mediace do škol skrze peer mediační programy. Pozornost je věnována především stěžejním fázím implementace, tj. evaluaci programu, selekci a tréninku peer mediátorů. Práce předkládá přínosy těchto programů, a to jak pro žáky, tak i pro učitele a školní komunitu jako celek. Shrnuje hlavní vlivy na úspěch či naopak neúspěch programů. Druhá část práce se zabývá vývojem a aktuálním využíváním peer mediace na školách v Česku, USA a Španělsku. Pozornost je věnována také vzdělávání pedagogů a legislativě v oblasti peer mediace v rámci jednotlivých zemí. Z každé země jsou vyzdviženy významné peer mediační programy a školy, jež peer mediaci implementovaly.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
“Test učebního pokroku v molekulární biologii a genetice”
typ práce: magisterská diplomová
autor: Bc. Marek Procházka
školitel: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D.
anotace: Molekulární biologie a genetika představují pro žáky jedny z nejnáročnějších biologických témat, jejichž správné pochopení je zásadní i pro další kapitoly biologie a chemie. Test učebního pokroku je nástroj umožňující určit úroveň pochopení daných oborů, což může sloužit jako zpětná vazba, na kterou je možné cíleně navázat v další výuce. Cílem této práce bylo z anglického originálu „Learning ProgressionBased Assessment of Modern Genetics“ přeložit a následně validovat test učebního pokroku v molekulární biologii a genetice. Dalším cílem práce bylo vysvětlit možný vliv proměnných (např. účasti na biologickém semináři, přírodovědných soutěží či budoucího zaměření studia) na celkové skóre. Validace probíhala v několika fázích (kontrola překladu odborníky a didaktiky, testování ve školách a následné vyhodnocení). Žáci gymnázií test vyplňovali online při hodině biologie. Ukázalo se, že dosahují nízké úrovně pochopení dědičnosti na molekulární úrovni, dále v oblasti vlivu životního prostředí na genetickou informaci, přenosu genetické informace na potomky a obecně je pro ně obtížná aplikace teoretických poznatků na konkrétní příklady. Žáci chybují v základních genetických pojmech a ve vztazích mezi nimi, což popisují i další autoři. Ti, kteří navštěvovali biologický seminář či se plánují věnovat biologii při studiu na VŠ, dosahovali signifikantně vyššího celkového skóre než ostatní. Dále signifikantně vyššího skóre dosahovali i ti žáci, kteří se účastnili přírodovědných soutěží, či považovali genetiku za důležitou. Výsledky práce mohou sloužit k tvorbě výukových materiálů, jež zacílí právě na problematické oblasti či miskoncepce, dále ke zpětné vazbě učitelům o momentální žákovské úrovni pochopení genetických konceptů.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
“Exkurze do botanické zahrady zaměřená na rostliny tropického, subtropického a mírného pásu”
typ práce: závěrečná
autor: Mgr. Michaela Nikodymová
školitel: RNDr. Irena Chlebounová
anotace: Jedním z účelů botanických zahrad je vzdělávání, jehož cílem je budování vztahu k přírodě a pochopení její důležitosti. Toto vzdělávání je podstatné už od raného věku, proto botanické zahrady často navštěvují školní skupiny. Hlavním cílem práce bylo vytvořit exkurzi, během které žáci druhého stupně základní školy poznají co největší část botanické zahrady, seznámí se se zajímavými rostlinami různých podnebných pásů a budou mezi sebou porovnávat jejich přizpůsobení danému prostředí. Součástí práce je trasa exkurze s mapou a pracovní list. Použitými metodami byly pre-test a post-test, krátký dotazník a ústní rozhovory se žáky. Celý program (příprava, exkurze, reflexní hodina, testování, rozhovory) byl vyzkoušen na omezeném vzorku žáků, a to na dvou 7. a dvou 8. třídách základní školy. Po vyhodnocení výsledků obou testů bylo zjištěno, že exkurze měla u žáků významný vliv na zafixování vědomostí získaných během studia i na zapamatování vědomostí nových. Na základě písemného i ústního hodnocení lze konstatovat, že i žáci zařazení exkurze do výuky oceňují a uvědomují si, jak jim může pomoci při učení.
odkaz na plný text práce: ZDE (ke stažení v PDF)
“Šablony pro laminaci položek školních herbářů”
typ práce: závěrečná
autor: Jana Pongrácová
školitel: PhDr. Petr Novotný, Ph.D.
anotace: Tato práce se zabývá inovací tradiční školní aktivity tvorby herbáře s cílem zahrnout do něj rostlinné orgány, jako jsou květy a plody, a zároveň ji udělat atraktivnější pro žáky i učitele. Identifikovala běžné druhy dřevin vhodné pro herbáře a vytvořila vizuální šablony, které podporují obsahovou úplnost herbářové položky. Tyto šablony byly ověřeny ve výuce s cílem zlepšit porozumění a zapamatování druhů dřevin. Metodika práce zahrnovala výběr skupiny taxonů, sběr materiálu a jeho lisování, techniku kresby a provedení výzkumu na vzorku studentů 7. a 8. ročníků. Výsledky studie ukázaly, že skupiny pracující s šablonami nedosáhly statisticky významně odlišných výsledků ve srovnání se skupinami bez šablon, tento výsledek naznačuje, že přínos použití šablon nemusí být jednoznačně měřitelný standardními statistickými metodami. Tato práce tak přináší nový nástroj pro potenciální vylepšení výuky botaniky a podporu zájmu žáků o přírodu.
odkaz na plný text práce: ZDE (ke stažení v PDF)
zimní termín 2024 (leden)
“Vliv absolvování kurzu první pomoci na míru znechucení”
typ práce: magisterská diplomová
autor: Bc. Barbora Váňová
školitel: Mgr. Radim Kuba
anotace: Znechucení je afektivní složkou behaviorálního imunitního systému. Behaviorální imunitní systém je soubor psychologických mechanismů napomáhající organismu chránit se proti patogenům a dalším potenciálně rizikovým faktorům a ovlivňuje tedy život jedince v celé řadě situací. Příkladem takové situace může být právě poskytování první pomoci. První pomoc je důležitou součástí procesu záchrany lidského života a pokud je poskytnuta správně a včas, může podstatně zlepšit průběh léčby v rámci nemocniční péče. Znechucení je jedním z faktorů, které mohou ochotu poskytnout první pomoc snížit či ji zcela inhibovat. K tomu, jestli a jak konkrétně kurzy první pomoci modifikují vnímání znechucení, však máme nedostatek výzkumných podkladů. Proto jsme se na tento fakt rozhodli zaměřit v předložené studii. Studie byla realizována prostřednictvím dotazníkového šetření před, po a měsíc po absolvování kurzu první pomoci. Respondenty byli v experimentální skupině účastníci kurzů první pomoci organizovaných na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy a v kontrolní skupině účastníci jiných, s první pomocí nesouvisejících předmětů. Využity byly účelově sestavené dotazníky zaměřené na předchozí zkušenosti s první pomocí, hodnocení nechutnosti úkonů prováděných na kurzu, ochotu a sebehodnocení znalostí postupů první pomoci. Získaná data byla dávána do souvislosti s daty ze standardizovaných dotazníků na míru znechucení (TDDS, C-DIS), úzkost, úzkostlivost (STAI) a osobnostní rysy (TIPI). Výsledky výzkumu ukazují, že po absolvování kurzu první pomoci se významně zvýší ochota poskytnout první pomoci i sebehodnocení znalosti postupů, a to i v případě, kdy nemá kurz první pomoci významný vliv na míru znechucení jedince.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
2023
podzimní termín 2023 (září)
“Faktory ovlivňující ochotu poskytnout první pomoc u českých pedagogů”
typ práce: magisterská diplomová
autor: Bc. Iveta Sekerášová
školitel: Mgr. Radim Kuba
anotace: V České republice jsou občané povinni poskytnout první pomoc dle platných právních norem. Proto je výuka první pomoci začleněna i do vzdělávacích programů na různých úrovních školního vzdělání. Přestože se lidé učí, jak poskytovat první pomoc, ukazuje se, že v reálných situacích často není poskytnuta dostatečně. Existuje více faktorů, které mohou ovlivnit lidské reakce a snížit ochotu poskytnout první pomoc. Podle odborných studií jsou nejběžnějšími inhibujícími faktory přítomnost nebezpečí, strach z nákazy, panika a stres, nedostatečná znalost postupů první pomoci a obecné obavy. Avšak většina těchto informací byla získána prostřednictvím studií provedených mimo Českou republiku. Proto jsme provedli dvě dotazníkové studie zaměřené na českou populaci. Respondenty byli zástupci běžné (N=1594) a pedagogické (N=1876) veřejnosti. Cílem bylo zjistit, které faktory je nejvíce omezují při poskytování první pomoci. Výsledky ukázaly, že mezi nejdůležitější faktory patří bezpečnostní aspekty, emocionální vlivy (např. panika, úzkost, pocit znechucení či nevolnosti) a nedostatečná znalost první pomoci. Na základě výsledků byla navržena didaktická doporučení do pedagogické praxe, která mohou zvýšit kvalitu a efektivitu prováděných školení první pomoci.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
“Dovednosti žáků v první pomoci na 2. stupni základních škol – kardiopulmonální resuscitace"
typ práce: magisterská diplomová
autor: Bc. Lenka Ročková
školitel: Mgr. Radim Kuba
anotace: Tato diplomová práce se zaměřuje na výuku první pomoci u žáků základních škol s důrazem na resuscitační postupy. První pomoc a resuscitace především jsou klíčovou dovedností pro záchranu životů v kritických situacích. I když je výuka první pomoci součástí školních programů, často zůstává omezena na teoretický výklad, což může omezit schopnost žáků prakticky reagovat. Předložená studie zdůrazňuje význam praktického nácviku a zážitkové pedagogiky ve výuce první pomoci. Realizovali jsme šetření na žácích 2. stupně základní školy (N=142), které se skládalo ze dvou hlavních částí. V dotazníkové části žáci mimo jiné hodnotili obtížnost jednotlivých úkonů spojených s resuscitací a odpovídali na otázky zaměřené na teoretické znalosti. V rámci druhé části žáci předvedli ukázku resuscitace na elektronickém výukovém modelu. Provedený výzkum potvrdil, že teoretické znalosti často neznamenají, že žák dovede potřebný úkon předvést i v praxi. Největší obtíže žákům dělaly úkony spojené s poskytováním umělých vdechů, ale nedostatky žáci měli i v případě správné frekvence a hloubky stlačování. Na základě uvedených výsledků byla navržena didaktická doporučení, která je možné implementovat do výuky první pomoci pro žáky. Jako klíčové se zdá být praktické cvičení resuscitace a možnost si dané úkony opakovaně vyzkoušet.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
“Didaktická hra „Odchyt ptáků“
typ práce: magisterská diplomová
autor: Bc. Eliška Kučerová
školitel: Radka Marta Dvořáková
anotace: Cílem této diplomové práce je vytvoření autorské didaktické hry s tématikou výzkumů a odchytů ptáků pro žáky vyššího stupně gymnázia (střední školy). Pro účely této hry jsou nejprve popsány principy a přínosy didaktických her i historie chytání ptáků převážně na území dnešní České republiky. Didaktická hra žáky provází od historického chytání ptáků (čihařství) až po moderní metody odchytů ptáků z důvodů kroužkování a dalšího výzkumu. Tato hra u žáků prohlubuje znalosti daného tématu, současně se nenásilnou formou dotýká historie a zeměpisných znalostí o naší zemi. U žáků je rozvíjena spolupráce, schopnost se slovně vyjádřit, vzájemná komunikace a hledání řešení a kompromisů. Hra je koncipována pro menší třídní kolektiv, přičemž žáci spolupracují v malých skupinách (3 - 4 žáci), které mezi s sebou soutěží. Autorská hra byla otestována v různorodých kolektivech. Na základě těchto zkušeností byla ověřena vhodnost hry pro žáky a byly popsány problematické body v pravidlech i celkovém pojetí hry.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
“Terénní výuka botaniky"
typ práce: bakalářská
autor: Eliška Brabcová
školitel: Petr Novotný
anotace: Na základě dostupné mezinárodní i české literatury poukazuje na současnou změnu postoje akademické i laické veřejnosti k botanice a s tím související vzdělávací konsekvence. Představuje také dichotomii v pojetí terénní výuky – tradičně český pohled kopírující pravidla pro organizování exkurze a skandinávský model uteskole. Zpochybňuje benefit klasického členění exkurze na přípravnou, realizační a hodnotící část v souvislosti se snahou o pravidelnost a koncepčnost terénní výuky. V rámci samotné realizace terénní výuky botaniky pojednává o vybraných aspektech přírodovědných vycházek, návštěv botanických či školních zahrad. Hodnotu výuky botaniky v terénu opírá o pozitivní výsledky sledování dosažení kognitivních i afektivních vzdělávacích cílů. Zdůrazňuje také její význam ve vztahu pedagoga a skupiny žáků. V kontextu současného světa se zaměřuje na implementaci digitálních technologií do terénní výuky botaniky. Závěr práce podává shrnutí dané problematiky a otevírá možnosti souvisejícího výzkumu. Jedná se především o studium efektivity dlouhodobé terénní výuky či rozvíjení schopností její realizace u budoucích učitelů. Navrhuje také formální podporu zařazení terénní výuky botaniky do výukového procesu na českých školách pomocí jejího začlenění do kurikulárních dokumentů.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
jarní termín 2023 (červen)
“Stresové faktory učitelů a možnosti jejich zvládání”
typ práce: bakalářská
autor: Lucie Tichá
školitel: Mgr. Radim Kuba
konzultant: Mgr. Marek Kasner
anotace: Učitelství je zařazováno mezi profese s nejvyššími hodnotami prožívaného stresu. V rámci náplně svého povolání se učitelé musí vyrovnávat s řadou faktorů, které mohou způsobovat stres. Cílem práce bylo na základě světové i české primární odborné literatury vytvořit rešerši shrnující poznatky o stresových faktorech učitelů a o možnostech, jak se s nimi vyrovnat. Úvodní kapitola práce je zaměřena na zasazení problematiky stresu do učitelského prostředí a shrnuje možné následky, které s sebou stres učitelů přináší. Stěžejní část bakalářské práce obsahuje informace o stresových faktorech učitelů ve světovém a českém kontextu spolu se způsoby zvládání stresu. V úvahu jsou vzaty také stresory spojené s nedávnou pandemií Covidu-19. Závěrem práce jsou zmíněna doporučení sloužící ke snížení stresu učitelů a minimalizaci jeho možných následků.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
“Šikana pedagogů ze strany žáků a možnosti řešení”
typ práce: bakalářská
autor: Andrea Macháčková
školitel: Mgr. Radim Kuba
konzultant: Mgr. Marek Kasner
anotace: Bakalářská práce se věnuje šikaně učitelů ze strany žáků. Jedná se o významný problém, kterému však v odborné literatuře nebyla věnována dostatečná pozornost. V současnosti se stává ještě aktuálnějším, a proto je tento fenomén rozebíraný již častěji. Předložená práce má charakter literární rešerše vytvořené na základě původních empirií a výzkumů věnující se šikaně učitelů ze strany žáků. Cílem bakalářské práce je představení této formy šikany a shrnutí základních poznatků s ní spjaté. Práce se zabývá i jejím možnostem jejího řešení. Náplní literární rešerše je především utřídění informací o frekvenci šikany a o jejích příčinách. Pochopení důvodů může napomoci k redukci výskytu tohoto jevu. Závěrečná část se pak věnuje možnostem řešení daných situací. V té jsou zmíněny právě východiska, jež by mohly vést ke zmírnění či k úplnému vymizení.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
“Prvky distanční výuky – využívání a hodnocení českými pedagogy”
typ práce: závěrečná
autor: Mgr. Václav Tichý
školitel: Mgr. Radim Kuba
anotace: Po zavedení vládních opatření proti šíření onemocnění covid-19 byli učitelé v České republice nuceni přejít na distanční výuku. Různé studie se věnují dopadům těchto změn, ale o konkrétních prvcích (aktivitách) distanční výuky je dostupné jen omezené množství informací. Proto byl vytvořen dotazník na toto téma s 14 definovanými prvky a získány odpovědi od českých pedagogů (N=2662). Byly testovány 4 hypotézy, které se věnovaly hodnocení jednotlivých prvků a změnám v jejich využívání v souvislosti s pandemií. Dále byly testovány 4 hypotézy, které předpokládaly rozdíly ve využívání prvků na základě typu školy (základní nebo gymnázium), délce pedagogické praxe, pohlaví a vyučovaném předmětu (biologie). Tato práce poskytuje statistiku využívání a hodnocení. Výsledky analýz potvrzují významné změny ve využívání a rozdíly mezi vybranými skupinami. Z toho vyplývá, že pandemie covidu-19 výrazně změnila podobu výuky, a to i do budoucna. Interpretace výsledků s příklady textových odpovědí respondentů je doplněna doporučením pro pedagogickou praxi. Další průzkumy by bylo vhodné zaměřit na prvky distanční výuky mimo specifickou situaci pandemie.
odkaz na plný text práce: ZDE (ke stažení v PDF)
2022
podzimní termín 2022 (září)
“Aktivizace žáků ve vztahu ke skupinové práci v hodinách biologie”
typ práce: bakalářská
autor: Janovská Kateřina
školitel: Rajsiglová Ina, RNDr., Ph.D.
anotace: Bakalářská práce „Aktivizace žáků ve vztahu ke skupinové práci v hodinách biologie” pojednává o podstatě aktivizace žáků a významu skupinové práce s prvky kooperace. Práce obsahuje vymezení termínů aktivizace, aktivní učení, kooperace skupiny a práci v ní. Udává příklady modelů a metod podporující aktivizaci žáků, které jsou navíc i vhodné pro skupinové práce v hodinách biologie.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
“Tvorba autorské didaktické hry "Cesta do nitra buňky”
typ práce: magisterská diplomová
autor: Strachotová Tereza, Bc.
školitel: Dvořáková Radka, Mgr., Ph.D.
anotace: V rámci diplomové práce vznikla originální autorská didaktická hra pro žáky nižšího gymnázia, případně SŠ. Prostřednictvím hry se žáci seznámí se stavbou buňky v širším měřítku, než jak tomu běžně na základních školách bývá. Spolupracují ve skupině, putují buňkou a sbírají stavební materiály, za které získávají kartičky s organelami. Při hraní hry zjistí, že buňka obsahuje velké množství částí, z nichž má každá v životě buňky svou jasnou úlohu. Žáci se blíže seznámí se stavbou a funkcí následujících organel: cytoplasmatická membrána, mitochondrie, lysozom, endoplasmatické retikulum, Golgiho aparát, ribozom, cytoskelet, jádro.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
“Mobilní aplikace a metoda CLIL ve výuce biologie”
typ práce: magisterská diplomová
autor: Valtrová Pavlína, Bc.
školitel: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D.
anotace: Tato práce je zaměřena na metodu CLIL a využití mobilních aplikací ve výuce biologie. V rámci této práce bylo navrženo pět úloh, které kombinují CLIL a použití mobilních telefonů. Úlohy jsou zaměřené na následující témata: vesmír, potravní vztahy, buněčná biologie, biologie hub a zoologie bezobratlých. Úlohy jsou určeny pro 6. ročník ZŠ a jsou realizovatelné v rámci 1 vyučovací hodiny. U každé úlohy žáci pracují s jinou mobilní aplikací. Ověření navržených úloh bylo realizováno na vybrané základní škole ve Středočeském kraji. Ověření proběhlo dvakrát. První realizace se uskutečnila ve školním roce 2020/2021, na vzorku 20 žáků. Ke druhé realizaci došlo ve školním roce 2021/2022, na vzorku 15 žáků.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
“Integrace dětí s onemocněním diabetes mellitus ve školním prostředí”
typ práce: závěrečná práce
autor: Buchtelová Aneta, Mgr.
školitel: Chlebounová Irena, RNDr.
anotace: Práce zkoumá možnosti podpory žáků s onemocněním diabetes mellitus ve školním prostředí. Po rozhovorech s diabetiky, jimž toto onemocnění diagnostikovali v dětském věku a s učiteli, kteří se ve své školní praxi setkali s takto diagnostikovaným žákem se ukázala potřeba vytvořit pro učitele školení, které by je s touto nemocí blíže seznámilo. Toto školení pro učitele bylo v rámci práce vytvořeno a pilotně vyzkoušeno na vybraném vzorku učitelů. Výsledky práce mohou pomoci nejen učitelům v poučeném a citlivém přístupu k dítěti s tímto onemocněním (tedy rozpoznání jeho potřeb a problémů a nabídce podpůrného prostředí).
odkaz na plný text práce: ZDE (ke stažení v PDF)
“Tvorba ŠVP předmětu Přírodopis pro 2.stupeň základní školy”
typ práce: závěrečná práce
autor: Danko Jiří
školitel: Dvořáková Radka, Mgr., Ph.D.
anotace: Práce se zabývá vznikem nového ŠVP pro předmět přírodopis na jedné základní škole, jeho ověřením a následnou úpravou. První verze ŠVP byla sepsána za pomoci rámcově vzdělávacího programu, nově pořízených učebnic a volně dostupného ŠVP jiné školy. Část této první verze byla ověřena pomocí dvou didaktických testů, které byly sestaveny v souladu s cíli uvedenými v novém ŠVP. Výsledky ověřování byly zapracovány do další verze ŠVP a to včetně aktuálně probíhající „malé revize“ rámcově vzdělávacího programu. Tato druhá verze ŠVP bude ve škole zavedena ve školním roce 2022/2023. Práce by mohla pomoci i jiným učitelům s těžkostmi tvorby či přetváření školního vzdělávacího programu či je inspirovat k využívání cílů odpovídajících vyšším stupňům Bloomovy taxonomie.
odkaz na plný text práce: ZDE (ke stažení v PDF)
“Chov mšic a jejich využití ve středoškolské výuce”
typ práce: závěrečná práce
autor: Metličková Magdalena, Mgr.
školitel: Kotvaltová Sezemská Karolína, Mgr., Ph.D.
anotace: V rámci této práce byla vytvořena praktická vyučovací hodina o mšicích. Tato hodina obsahuje prvky badatelsky orientované výuky, což je způsob učení podporující rozvoj vědeckého stylu myšlení a práce. Vyučovací hodina i s pracovním listem, byla ověřena na dvou třídách pražských gymnázií. Práce rovněž obsahuje přehled odborné biologické literatury shrnující základní informace o mšicích a také souhrn literatury didaktické, který popisuje použité metody a postupy využité při přípravě hodiny.
odkaz na plný text práce: ZDE (ke stažení v PDF)
“Symbiózy hub a rostlin v praktické výuce biologie”
typ práce: závěrečná práce
autor: Mrnka Libor, Mgr., Ph.D.
školitel: Mourek Jan, RNDr., Ph.D.
anotace: Lišejníkové, mykorhizní a parazitické symbiózy rostlin a hub hrají významnou roli při utváření a fungování většiny terestrických ekosystémů. Lze na nich žákům demonstrovat podobnosti i odlišnosti struktur plnících symbiotickou funkci, kompetitivní a kooperativní rysy soužití a složité předivo interakcí nepříbuzných organismů. Tato závěrečná práce přináší souhrn poznatků o zmíněných symbiózách a vlastní návrhy výukových aktivit (pět experimentů a dvě aktivity typu práce s textem) přibližující tento ekologický fenomén studentům středních škol. Tyto aktivity byly testovány se studenty prvního ročníku gymnázia EDUCAnet Praha. Tři experimenty byly úspěšné, dva částečně nebo vůbec. V předkládané práci diskutuji možné příčiny i uplatnitelnost při výuce.
odkaz na plný text práce: ZDE (ke stažení v PDF)
jarní termín 2022 (červen)
“Faktory ovlivňující přístup a motivaci žáků základních a středních škol k učení se první pomoci”
typ práce: bakalářská
autor: Barbara Havlíková
školitel: Mgr. Radim Kuba
anotace: Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku výuky první pomoci. Výuka první pomoci ve školách je efektivní způsob, jak dostat důležitost znalosti první pomoci do povědomí co nejvíce lidem ve společnosti. Děti jsou díky své snadné motivaci, lehkému učení a retenci vědomostí vhodná cílová skupina pro získání vzdělané a trénované populace v poskytování první pomoci. V zemích, kde je výuka první pomoci povinnou součástí školních vzdělávacích plánů, se výrazně zvyšuje míra přežití při náhlé zástavě srdce. Práce je literární rešerší faktorů ovlivňujících přístup a motivaci žáků základních a středních škol k učení se první pomoci. Zabývá se především tím, co ovlivňuje celkový přístup dětí k první pomoci a chuť učit se ji, jaké postupy by se žáci měli učit s odbornou oporou z hlediska vhodnosti vzhledem k jejich věkovým specifikům. Součástí práce je také shrnutí poznatků, jak zefektivnit výuku první pomoci na základních a středních školách (např. jestli je efektivnější výuka pedagogů či odborných zdravotnických pracovníků).
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
“Analýza tématu buněčná biologie v českých učebnicích přírodopisu”
typ práce: magisterská diplomová
autor: Bc. Jakub Zupko
školitel: Mgr. Radka Dvořáková, Ph.D.
anotace: Cílem diplomové práce bylo posouzení kvality kapitol o buněčné biologii v pěti českých učebnicích přírodopisu pro 6. ročník ZŠ a vytipování nejvhodnější učebnice pro výuku buněčné biologie. Porovnávali jsme učebnice nakladatelství Fraus, Nová Škola, Prodos, SPN a Taktik ze šesti hledisek (rozsah učiva, terminologie, obtížnost výkladového textu (měřené metodou podle Hrabí), obsahová správnost, kognitivní náročnost doprovodných úloh (podle Bloomovy taxonomie) a charakter neverbální složky). Diplomová práce dále obsahuje souhrnné tabulky se všemi faktografickými tvrzeními o buněčné biologii z učebnic; u každého tvrzení je pak uvedeno, zda je korektní či ne. V případě nekorektního tvrzení je uvedena a vysvětlena oprava. Nepřesné či zastaralé informace jsme odhalili ve čtyřech z pěti analyzovaných učebnic. Jako vhodná učebnice, na základě zkoumaných kritérií, vychází učebnice nakladatelství SPN, jako spíše vhodná učebnice nakladatelství Nová škola. Jedna konkrétní učebnice, která by ve všech kritériích přesahovala všechny ostatní, však na českém trhu aktuálně není.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
zimní termín 2022 (únor)
“Primární prevence abnormalit příjmu potravy na školách a porovnání její efektivity z pohledu studentů a metodiků prevence”
typ práce: magisterská diplomová
autor: Bc. Eliška Čermáková
školitel: RNDr. Irena Chlebounová
anotace: Diplomová práce se zabývá abnormalitami příjmu potravy a jejich primární prevencí. Čtenář tu najde přehled těchto abnormalit včetně jejich stručného popisu a rizika jejich vzniku. Autorka zjišťovala kvalitativním výzkumem postaveným na rozhovorech se studenty a pedagogy, zda vnímají obě skupiny respondentů formy primární prevence na školách v této oblasti jako dostačující a zda školní prevence pokrývá všechna důležitá témata. V práci je uveden příklad australského efektivního preventivního programu „Everybody is different“ zaměřeného na posilování zdravého sebevědomí žáků a sebeúcty. Výzkum odkryl pět oblastí, na které je třeba se zaměřit, aby výsledná prevence abnormalit příjmu potravy na škole byla efektivní. Je to zdravá výživa, body pozitivita a neutralita, zdravé sebevědomí, psychohygiena a pohyb.
odkaz na plný text práce: ZDE (přesměrování na repozitář závěrečných prací UK)
“Výuka v krajině s využitím GIS a dálkového průzkumu Země”
typ práce: závěrečná práce
autor: Mgr. Man Matěj
školitel: RNDr. Irena Chlebounová
anotace: Tato závěrečná práce se zaměřila na návrh a otestování environmentálního výukového programu pro žáky druhého stupně ZŠ. Program byl navržen pro ekocentrum Chaloupky na Vysočině nedaleko Brtnice. Je postaven na vnímání a pozorování krajiny v prostorovém a historickém kontextu posledních dvou století. U každého z 15 stanovišť jsou uvedeny i cíle, které jsou splněny skrze zadávané úkoly. Práce obsahuje celou řadu unikátních map z okolí, popis celodenní terénní výpravy s jednotlivými zastaveními a úkoly s nimi spojenými. Navrhované badatelské aktivity jsou částečně místně specifické a částečně přenositelné jinam. Inspirativní je týdenní „Škola o přírodě“, jejíž součástí se tento program stal.
odkaz na plný text práce: ZDE (ke stažení v PDF)
“Zájem řešitelů Biologické olympiády o biologii”
typ práce: závěrečná práce
autor: Mgr. Tereza Matějková
školitel: RNDr. Vanda Janštová, Ph.D.
anotace: Předmětové olympiády hrají významnou roli ve vzdělávání nadaných studentů. Pro úspěch je ale nezbytný zájem o daný obor. Tato závěrečná práce pomocí dotazníkového šetření mapuje vznik zájmu o biologii u úspěšných účastníků Biologické olympiády (BiO), konkrétně u kategorie C a D (tj. u žáků 2. stupně ZŠ a nižších gymnázií). Výsledkem šetření jsou přibližně dvě skupiny respondentů. První skupina úspěšných řešitelů BiO se o biologii zajímá od mateřské školy a díky svým rodinným příslušníkům. Druhá skupina úspěšných řešitelů BiO projevila o biologii zájem až v průběhu 2. stupně ZŠ, kdy je k biologii nasměrovali jejich učitelé. Vliv na zájem o obor mělo i povolání rodičů s tím, že učitelé přiváděli k biologii především ty žáky, jejichž rodiče neměli biologicky zaměřené povolání. Stručně je obsah práce také popsán v článku Olympiády – příležitost pro rozvoj talentů publikovaném v Živě 1/2022.
odkaz na plný text práce: ZDE (ke stažení v PDF)
“Nemoci z povolání jako námět pro biologický seminář”
typ práce: závěrečná práce
autor: Mgr. Lucie Vopařilová
školitel: Mgr. Jana Poupová, Ph.D.
anotace: Závěrečná práce Lucie Vopařilové poskytuje přehled faktografických informací, které učitelé potřebují pro výuku věnovanou chorobám z povolání. V textu je toto téma zpracováno jak z pohledu medicínského (příčiny, projevy a léčba vybraných chorob), tak z pohledu legislativního (ukotvení této problematiky v zákonech, principy odškodňování). Mezi sedm blíže charakterizovaných chorob patří mj. svrab, kontaktní dermatitida, syndrom karpálního tunelu a bronchiální astma. Práce poukazuje na malý prostor, který chorobám z povolání věnují středoškolské kurikulání dokumenty a učebnice. Učitelům dále nabízí sadu úloh pro výuku chorob z povolání na vyšším gymnáziu. Výuka je koncipovaná podle modelu E-U-R. V úlohách se uplatňují metody kritického myšlení, některé úlohy jsou využitelné i v rámci distanční výuky.
odkaz na plný text práce: ZDE (ke stažení v PDF)